iklan seketika

Followers

Saturday 21 July 2012

SaMbut Ramadhan

Assalamualaikum semua..
Ermm nampaknya jam sudah pukul 12.14 tengah hari, lagi 7 jam setengah lg tibalah waktu untuk berbuka puasa, hari ni rs sunyi sikit kat opis bila da kawan-kawan yang bercuti, anyway kerja tetap jalan ;) walau pun tiada teman-teman yang amat diperlukan.

Entry hari ni kisah sambut puasa dan plan yang tak jadi, tu la kan org kata kita hanya mampu merancang tapi Allah yang menentukan. Kisahnya macam ni, saya merancang dengan kakak untuk bawa mak dan ayah mai sambut posa kat Changlon ni pada hari Khamis lepas tapi semua tu tak jadi gara-gara kereta abg ipar rosak dan terpaksa masuk bengkel jadi rancangan untuk ambik mak dan ayah terbatal. So Khamis malam saya bermalam la di rumah kakak, pagi Jumaat tiba-tiba dapat call dari mak tanya 'tak balik ka? sementara awal ni balik la, lagi pun kat umah tak da benda apa lagi tuk sok pagi esok. Aduh saya mula rasa bersalah dan tak sampai hati bila dengar suara mak dalam telefon. Suara seorang ibu mengharapkan kepulangan anaknya. Bagi menghilang rasa sunyi seorang ibu dan ayah, aku pun memberi jawapan insyaAllah sat lagi cik sampai. Tepat jam 11.00 pagi saya pun bertolak la balik kampung yang dicintai kul 12.15 tengah hari sampai la.

Petang Jumaat, kakak-kakak sekeluarga balik mai berhimpun dan bersahur di rumah mak, jam 3.40pg orang pertama yang bangun dulu mak la, pastu aku dan kakak-kakak, kami bangun masak sup daging, buat ayaq asam, ikan keli goreng, telur ayam, ulam, tokua gorang dan temenung goreng sebagai juadah untuk bersahur. Pukul 5.00pg si kakak-kakak ni mula la pi kejutkan anak-anak depa dan suami depa, aku pulak tak perlu kejut sapa-sapa sebab aku belum ada tanggungjawab macam kakak-kakakku. Wahhhh.. meriah sungguh di pagi sahur tu sampai masa aku tengah makan tiba-tiba aku rasa macam makan nasik di waktu tengah hari pulak. Bila makan ramai-ramai rasa berselera pulak makan, mak pun lalu makan, alhamdulillah. Semoga kami sekeluarga dirahmati Allah.

Hari pertama puasa rasa haus sangat, lapar tu tak rasa pulak cuma rasa haus yang sangat-sangat dan terasa amat letih. Jam 2.30ptg layan cerita hindustand dengan mak, teh dan anak-anaknya. Cerita hundustand tau la punya panjang cerita, dari kul 2.30 sampai kul 5 baru habis.. ha puas. cerita pun best la hero dia Shahrukh khan dan heroin Madhuri dexit.. so layan la..tajuk cerita tu alamak..x tgk pun..hehehe nampak sgt aku ni tak peka..ish..ish x elok tu..haha jgn tiru sikap camni tau, tp kalau nk tiru pun x pa sb x kena bayaran pun :)

Pukul 6.00pm aku dan mak keluar p bazar Tanah Merah, hah hari pertama aku posa aku macam sombong sikit dengan juadah-juadah lauk pauk yang dijual dibazar tu, ha aku pandang sebelah mata ja, yang aku terliur hanyalah air tebu.. maka air tebu sajalah yg dibeli oleh aku, manakala mak aku pula tak habis-habis dengan pajeri rebung dan nenas, asal jumpa pajeri je dia beli, beli la mak janji mak lalu makan :). tepat jam 6.45pm aku dengan mak pun balik la, sampai umah terus berhidang, tp aku oleh kerana teringin nak makan kerabu pelam, aku sempat lagi cincang buah pelam tu dan buat kerabu. ermmmm sedap....... aku buka posa makan nasik putih + kerabu pelam + air tebu.. erkk alhamdulillah. Tamat la sudah episod bersahur dan berbuka puasa bersama mak dan ayah serta adik beradik pada 1 Ramadhan.







No comments:

Post a Comment

.: Terima Kasih Diatas Komen-Komen Anda! :-) Jangan Lupe Komen Lagi tau! :.